Vikten av meditation

 
Hej på er!.
 
Idag tänkte jag ta upp ett ämne som väldigt många glömmer bort, eller som knappt vet vad det är nämligen meditation och hur viktigt detta är i en värld där allt ska gå i 110 km/timmen och där vi har minst ´100 olika saker att göra varje dag. Många tror att meditation har med religion att göra men så behöver det verkligen inte alls vara!. Det finns många olika typer av meditationer, väldigt många till och med!. En sak alla meditationer har gemensamt är att syftet med meditationen är att stila sitt sinne och släppa tankar för att på så sätt slappna av och stressa av. Genom att tex fokusera på din andning, ett mantra eller liknande är det lättare att släppa tankar som annars lätt dyker upp i huvudet. Det krävs givetvis träning för att kunna bli bra på att meditera och lära sig släppa allt, men alla kan meditera! Det är en väldigt effektiv metod och vetenskapligt bevisat att hjärnor hos människor som mediterar förändras på ett sett som anses positivt ( här är en länk till en väldigt bra artikel https://modernpsykologi.se/2016/01/08/i-hjarnan-pa-en-munk/ ). Man blir mer lugn och avslappnad, kan tänka klarare och fokusera bättre, även under stressiga situationer, man blir gladare och får ofta ett bättre självkänsla. Här nedan är några punkter på vad som händer i kroppen om man mediterar:
 
  • minskad andnings- och pulsfrekvens,
  • minskad syreförbrukning,
  • minskad ämnesomsättningshastighet,
  • sänkning eller stabilisering av blodtrycket,
  • minskad ledningsförmåga i huden,
  • för de olika meditationsformerna specifika lugna och jämna hjärnvågsmönster som annars är sällsynta i vaket tillstånd.
 
Det finns många typer av meditationer och jag tänkte jag skulle presentera några av dom och hur dom går till:
 
Guidad mediatation: Är vanligast bland nybörjare. Finns många teman på guidade meditationer bla självhealing, ökad självkänsla, änglameditationer, chakrabalanseringsmeditation, släppa negativ energi, öppna och stänga chakran, ljusmeditationer ja det finns oändligt många!. söker man på mediatationer på youtube kommer en mängd upp och man kan välja det som passar än bäst just då. Det finns även skivor att köpa om man hellre vill det. Under en guidad mediatation berättar guiden exakt hur du ska göra vid varje steg och ofta finns även bakgrundsmusik också.
 

Mantramediatation: Är vanligt inom bla kundaliniyogan, Här har du ett mantra du upprepar inom dig, viskandes eller högt. Det finns även olika former av sångmeditation som är ungefär som mantran fast du mer sjunger ut en text och upprepar. Det finns många olika typer av mantran, lite som med guidad meditation så finns det mantran över olika syften tex självhealing eller healing till andra så brukar man upprepa Ra Ma Da Sa som betyder sol, måne, jord, oändlighet, totalitet- jag är du. Tillsammans med mantran brukar man också ha olika typer av "mudras" alltså handpositioner. En del tycker att mantran är lite för "religöst" eller pinsamt och känns lite märkligt att utföra men jag rekommenderar att testa! det gör mycket för upplevelsen av mediatationen att använda mantran!
Tyst meditation: Att sitta eller ligga ner och ha tyst meditation är välidgt utmanande men antagligen det absolut bästa enligt mig själv. Här fokuserar du enbart på din egen andning och allt är helt tyst omkring dig. Du kan tex sitta ute i naturen och bara lyssna in vad för slags ljud du hör. Analysera inte för mycket utan lyssna bara och var totalt närvarande. Här kan många tankar komma upp i och med tystheten men om du klarar det och känner att du behöver en utmaning så kommer du till slut att bli expert på att lätt stänga av  tankar i huvudet och stänga av det ständiga surret i hjärnan. Dessutom får du frisk luft om du sitter ute i naturen. Det går så klart även bra att sitta hemma i sin lugna vrå och meditera i tysthet.

Gångmeditation: Här har du en meditation du kan göra precis var du än är. Är du ute på stan i ett ärende är det perfekt att ta till gångmeditation. Det du då gör är att du försöker gå i ett medvetet tempo och känner hur hela kroppen rör sig, känner fotsulorna mot marken du går på, känner hur hela maskineriet arbetar (kroppen) och hur kroppen känns. Det handlar helt enkelt om att gå i medvetenhet istället.


Visualiseringsmeditationer: Det finns hur många affirmationsmeditationer som helst!. Dessa kan även vara guidade men du kan även skapa din egen affirmationsmeditation beroende på vad du vill uppnå. Tex kan det vara så att du vill rena din kropp från negativa energier och blockeringar som hindrar dig i vardagen. Då kan du tex sitta eller liggna ner (bästa meditationsställningen är lätt meditationsställning även kallat "skräddarställningen" då har du både kontakt med jorden och universum och energierna flödar bättre). Sedan ser du för ditt inre ett ljus ovanför ditt huvud som sakta sjunker neråt och in i ditt kronchakra på hjässan och som sedan sprider ett starkt vitt ljus i hela ditt huvud, som sprider sog genom din hals, ner i bröstet, ut i armarna, ner i magen, ner i benen tills hela din kropp består av ett ljus. Därefter går ljusklotet ut mellan dina ben eller fötter och ner i moder jord ända ner till jordens kärna. Så här i ljuset kan du sitta ett tag och bara känna hur allt mentalt, fysiskt skräp försvinner ut genom dig och ner i jorden. Efter ett tag börjar ljusklotet att sakta ta sig upp från jorden igen, upp genom din kropp och ut genom kronchakrat igen. Hur du visualiserar spelar egentligen mindre roll, huvudsaken är att du har ett klart syfte med mediatationen och vad du vill få ut av den.


Affirmationsmeditation: Här upprepar du en affirmation som du vill ska hända i ditt liv. Skillnaden här är att du ska affirmera den som om du redan hade det. Låter det konstigt? ja det kanske det gör men det handlar om attraktionslagen att om du upprepar något som du vill ha i ditt liv tillräckligt mycket så utstrålar du den energin och det kommer lättare till dig. Här kan du även se för ditt inre hur livet skulle vara om du hade det du ber om. Ju mer detaljerad du är i din affirmation desto bättre, Lev in i den till fullo! som en film som spelas upp för ditt inre.


Musikmeditation: En väldigt "vanlig" meditation där du bara lyssnar till någon form av meditativ musik och bara är i nuet. Ibland får man bilder, känslor eller ord till sig som budskap och det är väldigt vanligt att få budskap från ditt högre jag eller din intuition så även änglar. För när vi stillar vårt sinne och är fokuserade på vårt inre så kan änglarna och ditt högre jag lättare kontakta oss och kommunicera med oss. Normalt sett stressar vi runt, planerar, arbetar, sköter hemmet, hämtar barn etc etc och vi är mitt uppe i allt stök och det är inte lätt att lyssna på budskap då. Därför kommer änglar ofta när vi mediterar och planterar ett frö i oss som ibland kommer som en blixtide eller en snabb tanke. Vårt högre jag gör på samma sätt. Här kan man även ställa en fråga tyst för sig själv och helt enkelt invänta svaret. Ibland kommer inget svar på en gång men det kan mycket väl komma senare under dagen så ha ditt sinne öppet. svaret kan komma i en låt du hör på radion, ett ord som står någonstans, en molnformation etc etc så var öppen för svaren!.


Gongmeditation: Genom att lyssna till ljudet att gongar som vibrerar i olika frekvenser hamnar vi i en djupavslappning som får kroppen att släppa på spänningar och stress. Gong och trummor har länge används för dess healingförmåga vid olika typer av sjukdomar som deprission, utbrändhet, ångest, kronisk smärta etc etc. på youtube och spotify har du musik och videoklipp hur gongmeditationer fungerar. Det ända du behöver är att ligga ner och slappna av och låga ljudet av gongarna skölja över dig!

 Bild: gongmeditation

Nu har jag nog fått med de flesta vanliga meditationer. Vilken meditation du väljer är helt upp till dig själv!, det handlar bara om tycke och smak. Huvudsaken är att du får stillhet i vardagen och att du avsatt tid för dig själv. Du kommer att må så mycket bättre! Jag har många gånger hört folk som sagt "jag skulle aldrig klara av att meditera! jag har inte tålamodet att sitta stilla" då är det precis det du behöver!. Dessa människor är så stressade så dom helt enkelt inte kan sitta stilla. Då är det precis det här du behöver lära dig och jag lovar!, du klarar det!. börja med 5 min varje dag i en vecka, sedan kan du öka till 10 min etc etc. Till slut kommer du märka hur lätt det är och hur skönt det är! Jag har hört att meditation är effektivare än sömn! att 45 min (kommer inte exakt ihåg minutrarna så rätta mig om jag har fel) meditation är som 6 timmars sömn!. Så är du en sån som sover få timmar under natten så kan det vara meditation du behöver!.

Jag kör ju kundaliniyoga och jag blir mycket piggare när jag kört ett pass, så är jag trött efter en dag på jobbet och har många timmar kvar av dagen kan jag meditera eller köra ett pass yoga för då klarar jag mig utan trötthet resten av dagen!

 

Om du är nubörjare i meditation kan jag rekommendera en guidad meditation du gillar. Finns både svenska och engelska på youtube. När du känner dig mer van kan du testa någon av de andra eller helt enkelt blanda beroende på vilket humör du är på just idag. Jag brukar gilla mantrameditationerm visualiseringsmeditationer eller bara vanlig musikmeditation om jag bara vill ha en lugn stund. Gongmeditationer kräver ingenting mer än att du slappnar av och det är något jag ofta använder mig av också. Som sagt vad du väljer är helt upp till dig!.


Gå gärna med i meditationsutmaningen som Charlotte Phersson håller i via tidningen nära "meditera varje dag i 100 dagar". Det kan vara en perfekt början för att få in meditationen naturligt i ditt vardagliga liv, Det finns under hachtaggen #meditationsutmaningen på instagram och du kan följa hennes blogg http://bloggar.tidningennara.se/charlotte-pehrson/ eller @spirautveckling på instagram. Ni kan även följa mig på instagram på Ljusarbetaren där jag uppdaterar hur utamingen går, Jag lägger även upp meditationsevenemang som alla får vara med på!.

 

Kärlek och ljus/ Elinor

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ljusarbetaren.blogg.se

Välkommen hit! jag bloggar om min andliga resa genom att läsa kurser och utbildningar och praktiserar det jag lär mig!. Jag "vaknade" för ca 1,5 år sedan och det slog mig vad min livsuppgift var, nämligen att hjälpa männiksor. Jag är utbildad undersköterska så jag har vetat länge vad jag borde göra men fick en större klarhet i detta nyligen. Jag har gått en kurs i kristallhealing och går en fortsättningsutbildning inom detta just nu. Är även utbildad "lightworker" och gör vägledningar med änglarnas hjälp och skickar healing. Min stora passion är helhetshälsa, allt hör ihop både det fysiska och det andliga så i bloggen kommer ni få läsa om detta. Kontakta mig gärna: [email protected] Namaste Elinor

RSS 2.0